گفتگوی "پایگاه همدان شطرنج" با استاد بزرگ "اولگ کورنیف"

پایگاه همدان شطرنج

  گفتگوی صمیمانه پایگاه همدان شطرنج با استاد بزرگ اولگ کورنیف از اسپانیا
لحظاتی پس از کسب عنوان قهرمان دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج
جام بین المللی ابن سینا در شهر همدان


با سلام و عرض تبریک قهرمانی شما استاد گرامی در جام بین المللی شطرنج ابن سینا و سپاس از موافقت ارزشمندتان با این گفتگوی اختصاصی با سایت خبری تخصصی پایگاه همدان شطرنج .

سلام ...

مرسی ؛ خیلی هم خوشحالم که باهم گفتگو می کنیم ...

 

استاد بزرگ اولگ کورنیف ...

مهدی سلیم هستم از پایگاه همدان شطرنج ؛ اجازه هست سوالاتم رو شروع کنم ؟

خوشبختم ؛ بله ، بفرمایید ...

البته بنر خیرمقدم جالب توجه و زیبای سایت شما ، با تاکید بر شعار جهانی فیده ( همه از یک خانواده ایم ) رو در محل درب ورودی سالن مسابقات ، قبلا دیده ام .

 

سوال اول : دوست دارم احساس شما رو از قهرمانی در دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج بین المللی جام ابن سینا بدانم ؟

برای من خیلی مهم بود ؛ من برای چهارمین بار در ایران توی مسابقات شرکت کرده بودم ؛ در همه این مسابقات به جز همدان تا دو دور پیش از پایان تورنمنت ، اولی من مشخص شده بود . ولی اینجا برام بسیار سخت بود که اول بشم و این زنجیره اول شدن ها رو قطع نکنم ؛ باز هم تاکید میکنم که مسابقه مهمی برام بود و قطعا احساس خیلی خوبی دارم .

 

سوال دوم: سطح کمی و کیفی این دوره از مسابقات از نظر شما چگونه بود ؟

به نظر من این حجم از بازیکنان برای یک مسابقه بین المللی ایده آل و خوب بود ؛ ولی به لحاظ سطح کیفی بازیکنان باید بگم که معمولا افراد ریتینگ پایین مسابقات آماتور محسوب میشن و بازی هیجان انگیزی ندارند و در روند مسابقات تاثیر خاصی ندارند ؛ ولی در این تورنمنت بازیکنان آماتور بسیار قوی تر و فراتر از انتظاری که با توجه به ریتینگشون داشتیم ، عمل کردند ؛ به طوری که مثلا بازیکنی با ریتینگ 2200 در برابر بازیکنی با ریتینگ 2400 به پیروزی می رسید .

 

سوال سوم : سالن مسابقات و محیط در نظر گرفته شده برای محل بازی ها و در کل شهر همدان رو چگونه دیدید ؟

شهر همدان ؛ علاوه بر داشتن مردمانی خوب و خوش برخورد ، بسیار زیبا و دلپذیره و سالن مسابقات خیلی خیلی توجه من رو جلب کرد و من رضایت کامل داشتم .  

به سه علت :

اول اینکه نور سالن بسیار خوب و عالی تامین می شد .

دوم اینکه تهویه هوا بسیار عالی و مطبوع بود .

سوم اینکه سکوت سالن واقعا قابل تحسین بود و هیچ صدای آزار دهنده و مزاحمی وجود نداشت .

 

سوال چهارم : سه تا از مهمترین افتخارات شما در شطرنج و بالاترین درجه بین المللی که تا بحال کسب نموده اید و اینکه چه ورزش های مکملی رو در کنار ورزش شطرنج انجام داده یا می دهید ؟

قهرمان جهان در رده سنی زیر ۱۸ سال ، مقام پنجم شطرنج جهان ، قهرمان شطرنج شوروی و ریتینگ 2671 که اتفاقا برای چندین ماه حفظش کردم .

قطعا برای رسیدن به مدارج عالی در شطرنج باید جسمی آماده و قدرتمند داشت ؛ من هم زمانی که جوان تر بودم ورزش های مکملی همچون تنیس و ژیمناستیک در برنامه تمرینی ام وجود داشت ؛ ولی الان بیشتر وقتم صرف تمرین شطرنج ، آموزش شطرنج و شرکت در مسابقات شطرنج می شود .

 

سوال پنجم : بهترین مسیری که برای ارتقاء سطح شطرنج بازیکنان نونهال و نوجوان ایران توصیه می کنید ؟

چیدن بازی های مختلف و دیدن بازی های بزرگان و اینکه من خودم مربی شطرنج هم هستم و به نظر من چهار عامل مهم تاثیر گذار هستند :

1 - تاکتیک و ترکیب

2 - آمادگی شروع بازی

3 - توانایی اداره آخر بازی  

4 - درک پوزیسیونی

این ۴ عامل به سرعت می تونه یک نوجوان علاقمند به شطرنج رو به بالای ریتینگ ۲۰۰۰ برسونه به شرطی که با تلاش و جدیت او در کار آموختن شطرنج همراه شود .

 

از وقتی که به بنده و پایگاه همدان شطرنج اختصاص دادید ، بی نهایت سپاسگزارم و مجددا قهرمانی شما استاد گرامی در دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج بین المللی جام ابن سینا در همدان رو خدمتتان شادباش عرض میکنم و امیدوارم باز هم شاهد حضور قدرتمند شما در رقابت های آتی جام بین المللی شطرنج ابن سینا در شهر همدان باشیم .

من هم از شما ( مهدی سلیم ) ، پایگاه همدان شطرنج و همه همکارانتان در برگزاری این رقابت باشکوه و بیاد ماندنی مچکرم .

قطعا با توجه به کسب عنوان قهرمانی مسابقات و لذتی که از بودن کنار شطرنج بازان قوی و رو به رشد ایرانی بردم و خاطرات خوش بسیاری که از شهر زیبای همدان در ذهنم نقش بست ؛ سال های آینده نیز برای شرکت در جام بین المللی شطرنج ابن سینا به همدان باز خواهم گشت .

 

{ استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز است }

 

tozihat-ax




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر