نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج باشگاه های استان همدان

پایگاه همدان شطرنج

سایت رسمی قرعه کشی و نتایج مسابقات

 

آئین نامه نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج

 

لیگ قهرمانی باشگاه های استان همدان

 

اهداف برگزاری مسابقات :

- هیأت شطرنج استان همدان در راستای ارتقاء سطح کیفی و آمادگی بازیکنان استان همدان و همچنین ترغیب و تشویق مراکز علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... برای حضور در مسابقات در مسیر اعتلای ورزش شطرنج با چشم انداز حرفه ای شدن اقدام به برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی تیم های باشگاهی لیگ استان همدان در سال 1392 می نماید .

شرایط ثبت نام در مسابقات :

- داشتن معرفی نامه از دستگاه مربوطه

- داشتن کارت بیمه ورزشی سال 1392

- پرداخت ورودیه مسابقات

{ برای دستگاه های دولتی ، کارخانجات و شرکت های خصوصی ( 2/700/000 ریال ) و برای گروه ها و دستجات آزاد ( 1/800/000 ریال ) و برای رده های سنی زیر 14 سال ( 1/500/000 ریال ) و برای تیم های شهرستانی و همچنین تیم های متشکل شده از بانوان ( 1/200/000 ریال ) است که باید به شماره حساب سیبای 0108171262008 نزد بانک ملی به نام هیأت شطرنج استان همدان واریز گردد . }

آخرین مهلت ثبت نام در مسابقات :

- روز چهارشنبه ( 8 / 8 / 92 ) ساعت 18 می باشد .

شرایط برگزاری مسابقات :

- مسابقات در 9 دور به روش سوئیسی برگزار خواهد شد .

- شروع دور اول مسابقات از جمعه هفته جاری ( 10 / 8 / 92 ) می باشد .

- مسابقات فقط روزهای جمعه هر هفته ، راس ساعت 9 صبح برگزار می گردد .

- هر تیم متشکل از 6 نفر ( 4 بازیکن اصلی ، 2 بازیکن ذخیره ) می باشد .

- هر تیم موظف است یک نفر را به عنوان سرپرست مشخص و کتباً معرفی نماید .

- مقررات فدراسیون جهانی شطرنج ( فیده ) حاکم بر مسابقات است .

- جلسه هماهنگی سرپرستان تیم ها در روز چهارشنبه مورخ 8 آبان ماه 1392 راس ساعت 18:00 در محل خانه شطرنج همدان برگزار خواهد شد .

- حضور سرپرست تیم در جلسه هماهنگی الزامی بوده و ایشان باید اصل فیش واریزی ، اسامی اعضای تیم و ارنج اصلی بازیکنان خود را در این جلسه کتباً به مسئول کمیته مسابقات ارائه دهند ؛ در غیر اینصورت از حضور تیم مذکور جلوگیری بعمل خواهد آمد .

جوایز مسابقات :

- به سه تیم برتر این دوره از مسابقات ، کاپ و حکم قهرمانی و جایزه تعلق می گیرد .

- به قهرمانان میزهای شش گانه حکم قهرمانی و جایزه داده خواهد شد .

- از سوی هیأت شطرنج استان همدان به اسپانسرها و حمایت کنندگان این دوره از مسابقات لوح سپاس و به سرپرستان و مربیان لوح تقدیر اهداء می گردد .

مسئول ثبت نام مسابقات :

- جناب آقای خادمی ( نماینده کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان ) همه روزه از ساعت 18:00 لغایت 20:00 ( بجزء روزهای تعطیل ) در محل خانه شطرنج همدان ، مستقر و پذیرای مراجعه کنندگان گرامی و همچنین پاسخگوی سوالات مربوطه خواهند بود .

محل ثبت نام و برگزاری مسابقات :

- همدان، سی متری سعیدیه، جنب استادیوم ورزشی ملت، خانه شطرنج همدان.

تلفکس هیأت شطرنج استان همدان :                                      8236400  - 0811

اطلاع رسانی مسابقات :

- علاقه مندان در صورت تمایل ، میتوانند اطلاعات مسابقات هیأت شطرنج استان همدان را از طریق آدرس های اینترنتی ذیل دریافت نمایند :

سايت هيأت شطرنج استان همدان :

www.maadchess.com

پایگاه خبری تخصصی همدان شطرنج :

www.hamadanchess.loxblog.com

www.hamadanchess.lxb.ir

- علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر ، همچنین میتوانند با مسئول کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان ( مهدی سلیم - 2200 039 0937 ) تماس حاصل فرمایند .


آئین نامه اجرائی مسابقات شطرنج قهرمانی باشگاه های استان همدان

 

جلسه سرپرستان تيمهاي شركت كننده در نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی باشگاه های استان همدان از ساعت 18 مورخه 8 آبان 1392 بمدت 150 دقیقه با حضور سرپرست و سرداور مسابقات در محل خانه شطرنج برگزار و تصميمات ذیل اتخاذ گرديد :

 

- سرپرست ، مربی و بازیکنان هر تیم موظفند نسبت به اخذ ، تکمیل و تحویل فرم عضویت هیأت شطرنج استان همدان از و به مسئول ثبت نام هیأت شطرنج ( آقای علی خادمی ) مستقر در خانه شطرنج همدان ( همه روزه بجزء روزهای تعطیل از ساعت 17:00 لغایت 20:00 ) نهایتاً تا روز سه شنبه مورخه 92/8/14 اقدام نمایند ؛ در غیر اینصورت از حضور آنان در دورهای بعدی مسابقات جلوگیری بعمل خواهد آمد .

 

- سرپرست ، مربی و بازیکنان هرتیم موظفند یک قطعه عکس 4×3 و یک برگ تصویر شناسنامه خود را بصورت تیمی  نهایتاً تا روز سه شنبه مورخه 92/8/14 به مسئول ثبت نام هیأت شطرنج ( آقای علی خادمی ) مستقر در خانه شطرنج همدان ( همه روزه بجزء روزهای تعطیل از ساعت 17:00 لغایت 20:00 ) تحویل نمایند ؛ تا برای این عزیزان توسط کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان ، کارت شناسایی جهت ورود به سالن مسابقات صادر شود .

 

- عدم ارائه کامل مدارک از سوی تیمهای شرکت کننده تا پایان تاریخ مقرر ( 92/8/14 ) به منزله انصراف آنان از ادامه مسابقات تلقی خواهد شد .


- به همراه داشتن کارت بیمه ورزشی معتبر سال 1392 در دور دوم و سوم مسابقات برای کلیه اعضای تیم ها الزامی بوده و در صورت به همراه نداشتن و یا فاقد کارت بیمه ورزشی بودن ؛ مبلغ 80/000 ریال توسط مسئول ثبت نام هیأت شطرنج ( آقای علی خادمی ) بصورت موقت تا ارائه کارت مذکور و یا بابت اخذ کارت بیمه ورزشی برای آنان از هیأت پژشکی استان همدان اخذ خواهد شد و در صورت تمرد از پرداخت مبلغ فوق ، بلافاصله از ادامه حضور آنان در مسابقات جلوگیری خواهد شد .

 

- قوانین مسابقات متعارف فیده حاکم بر مسابقات خواهد بود و قرعه کشی مسابقات نیز با رایانه و توسط برنامه Swiss Manager انجام خواهد شد .

 

- مسابقات در 9 دور به روش سوئیسی و بر روی 4 میز برگزار خواهد شد . ضمناً هیچ یک از تیم های شرکت کننده در مسابقات مجاز به ارائه ارنج مختلط ( آقایان و بانوان ) نمی باشند .

 

- نحوه چينش تيمها براي قرعه كشي دور اول ابتدا بر اساس ريتينگ بين المللي ( میانگین 4 میز اول ) و سپس بر مبناي حروف انگليسي ابتدای اسامی تيم ها خواهد بود .

 

- زمان بازی برای هر بازیکن 90 دقیقه + 30 ثانیه وقت اضافه به ازای انجام هر حرکت از اولین حرکت (سیستم فیشر) می باشد . ثبت بازی ها تا آخرین حرکت بازی (حرکت به حرکت) اجباری است .

 

- زمان تأخیر برای هر بازیکن یا تیم سی دقیقه از آغاز پیش بینی شده بازی ها ( با توجه به ساعت رسمی کشور ) خواهد بود و در صورت عدم حضور بازیکنان یا تیم ها در وقت مقرر بازیکن یا تیم مزبور بازنده خواهد شد و برای حریف یک امتیاز منظور خواهد شد .


- بازی یک تیم با حضور 2 بازیکن رسمیت می یابد در صورتی که تیمی بیش از دو بازیکن غایب داشته باشد 4 بر صفر بازنده محسوب خواهد شد .

 

- ارنج دور به دور تیم ها در هر دور بایستی حداقل 15 دقیقه قبل از آغاز پیش بینی شده بازی های آن دور به صورت کتبی ( با امضای نماینده تیم ) به سرداور مسابقه تسلیم گردد . در غیر این صورت ترتیب بازیکنان آن دور بر اساس ترتیب میزهای فهرست ارنج اصلی ( 4 میز اول ) محاسبه میگردد .

 

- در صورت بروز هر گونه اشتباهی در ارنج دور به دور ( عدم تطابق با ارنج اصلی و یا اشتباه نشستن بازیکنان در جای خود ) مسئولیت کامل بر عهده سرپرست و کاپیتان تیم ها خواهد بود .

 

- بازی انجام شده بصورت اشتباه بطورکلی محاسبه نخواهد شد و بازیکنانی که اشتباهاً بازی کرده باشند ؛ بازنده خواهند بود . ضمن آنکه داوران نیز وظیفه کنترلی خود را بعمل خواهند آورد و با هرگونه تخلفی برخورد قانونی خواهند نمود .

 

- کلیه بازیکنان پس از اتمام بازی موظف به اعلام نتیجه بازی و ارائه برگ ثبت امضاء شده خود جهت ثبت نتیجه به داوران می باشند .

 

- سرپرست یا کاپیتان تیمها موظفند در پایان هر دور از بازی تیم های خود ، صورت جلسه آن دور مسابقات را که شامل نتیجه تیمی و انفرادی بازیکنان تیم مطبوعشان می باشد را کتباً تایید نمایند .

 

- رعایت شئونات ورزشی ، اخلاقی و اسلامی در طول مسابقات از سوی همگان الزامی می باشد ؛ همچنین پیشنهاد می گردد تیم های حاضر در مسابقات ، در صورت امکان از لباس های متحدالشکل استفاده نمایند .

 

-  استعمال دخانیات در داخل ساختمان و محوطه ورودی خانه شطرنج (جزء محل اعلام شده) اکیداً ممنوع می باشد .

 

-  در صورت گزارش سرداور و محرز بودن هرگونه تبانی توسط تیم ها و یا بازیکنان در هر دور از مسابقات ( غیر از باخت تیمی یا انفرادی همان دور ) از ادامه حضور تیم ها و بازیکنان متخلف تا اطلاع ثانوی در مسابقات مربوطه جلوگیری خواهد شد تا تکلیف آنان در کمیته انضباطی هیأت شطرنج استان همدان مشخص گردد .

 

- تساوی توافقی باید سر میز مسابقه انجام گیرد . توضیح اینکه بازیکن هر دو تیم باید سر میز مسابقه حاضر شوند و پس از ثبت حداقل 15 حرکت در سر میز که به رویت داور رسیده باشد ، می توانند اعلام تساوی نمایند .

 

- تلفن های همراه در طول برگزاری بازی ها بایستی خاموش باشد . همچنین دریافت و ارسال هرگونه پیام کوتاه یا اعلام زمان یا گرفتن عکس توسط گوشی و ... در طول مسابقات باعث باخت دارنده تلفن همراه ، خواهد شد .


- به استثنای بازیکنانی که بازی آنها در جریان است و مسئولین برگزاری مسابقات حضور افراد دیگر در سالن مسابقات به علت محدودیت فضای محل مسابقات ، مجاز نیست . کلیه بازیکنان پس از اتمام بازی هایشان تماشاچی محسوب می شوند و حسب دستور داوران بایستی سالن مسابقات را سریعاً و بدون چون و چرا ترک نمایند ( از جمله : سرپرستان و کاپیتان های تیم هایی که بازی بازیکنانشان هنوز به اتمام نرسیده باشد ) .

 

-  بازیکنان اجازه ندارند محل مسابقات ( سالن مسابقه ، دستشویی ، بوفه و فضای باز جلوی خانه شطرنج ) را بدون اجازه سرداور ترک کنند. چنانچه مشاهده شود از اختیارات سرداور است که برای بازیکنان خاطی باخت منظور نماید .

 

- سرپرستان و کاپیتان های محترم و سایر مسئولین تیم ها اجازه ندارند نوشیدنی ( از قبیل نوشابه ، چای و آب میوه و آب معدنی ) را روی میز مسابقه بگذارند و در شرایط خاص ( از جمله تنگی زمان بازیکن ) سرداور مسابقات حتی حق دارد از بردن خوراکی و آشامیدنی به کنار میز بازیکن نیز توسط مسئولین و اعضای تیم ها جلوگیری بعمل آورد .

 

- رده بندی تیمها بر اساس مجموع امتیازات کسب شده آنان تعیین خواهد شد ؛ چنانچه دو و یا چند تیم در امتیازی برابر باشند از شکستن امتیاز به روشهای زیر و به ترتیب اولویت برای تعیین تیم برتر استفاده خواهد شد :

الف) امتیاز تیمی ( برد 2 امتیاز ، تساوی 1 امتیاز ، باخت بدون امتیاز )

ب) برگر

 ج ) رویارویی مستقیم

 

- برای تعیین نفر برتر در صورت شرایط مساوی از روش های شکستن امتیاز به شرح زیر و به ترتیب اولویت استفاده خواهد شد :

الف) درصد امتیاز

ب) تعدا بازی های بیشتر

ج) رویارویی مستقیم

د) تیم بالاتر

 

- نفرات برتر میزهای 6 گانه در پایان مسابقات با توجه به اینکه هر بازیکن در 4 میز اصلی حداقل 60% بازی ها و برای 2 میز ذخیره در 50% بازی ها ، شرکت کرده باشند ؛ محاسبه خواهند شد و از روش منظور کردن صفر امتیاز ، برای به حد حساب رسیدن بازی های کمتر به درصدهای خاصه شده استفاده نخواهد شد .

 

- در صورت نیاز به تعویق مسابقات یک تیم در یک دور خاص بدلیل نداشتن حداقل 4 بازیکن (مانند اعزام بازیکنان از سوی هیأت شطرنج استان همدان به مسابقات رسمی کشور و یا امتحانات پایان ترم دانشگاهی و همچنین شرایط خاص دیگر ) و با توجه به درخواست کتبی سرپرست یا کاپیتان آن تیم حداقل یک هفته قبل از برگزاری آن دور و با ارائه مستندات کتبی مورد نیاز به کمیته مسابقات و در صورت تأیید هیأت شطرنج استان همدان ، بازی مورد نظر به تعویق خواهد افتاد .

 

- دیدارهای معوقه ، راس ساعت 17 روزهای یکشنبه یا دوشنبه ( به انتخاب تیم حریف ) و قبل از آغاز دور بعدی مسابقات باید انجام شود . برگزاری مسابقه در تاریخ مصوب قطعی خواهد بود .   

 

- تیم هایی که دیدارهای عقب مانده دارند موظفند طبق برنامه در تاریخ و رأس ساعت مقرر برای انجام مسابقه حاضر شوند. چنانچه به هر دلیلی تیمی غیبت کند ؛ نتیجه چهار بر صفر به نفع تیم مقابل محسوب می شود و چنانچه هر دو تیم سر میز مسابقه حاضر نشوند ؛ نتیجه هر دو تیم صفر محسوب می گردد .

 

- در صورت به تعویق افتادن مسابقه ، کلیه هزینه های مسابقه ای که بعداً  انجام می گیرد به عهده تیم عامل به تعویق افتادن بازی ها می باشد . سرپرست یا نماینده تیم مذکور می باید 24 ساعت قبل از شروع دیدار عقب افتاده ، هزینه مربوطه ( 300/000 ریال ) را به حساب هیأت شطرنج استان همدان واریز نماید .

 

- علاوه بر موارد فوق در صورت بروز اتفاقات غیر مترقبه ، عوامل طبیعی و یا دلایل موجه بنا به تشخیص سرپرست و سرداور مسابقات و با هماهنگی هیئت شطرنج استان همدان ، کل مسابقات و یا بازی چند تیم ذینفع به تعویق خواهد افتاد و بازی در زمان دیگری به تشخیص مسئول کمیته مسابقات انجام خواهد گرفت .


-  مسئول کمیته مسابقات تاریخ و محل مسابقه را تعیین و به تیم های مربوطه اعلام خواهد نمود و تیمها موظفند طبق برنامه در تاریخ و رأس ساعت مقرر برای انجام مسابقه حاضر شوند. چنانچه به هر دلیلی تیمی غیبت کند ؛ نتیجه چهار بر صفر به نفع تیم مقابل محسوب می شود و چنانچه هر دو تیم سر میز مسابقه حاضر نشوند ؛ نتیجه هر دو تیم صفر محسوب می گردد .

 

- چنانچه یک یا چند بازیکن در حین مسابقه بعلت وضعیت جسمانی نامطلوب بصورت موقت قادر به ادامه مسابقه نباشند ، سرداور می تواند از اختیارات قانونی خود استفاده نموده و به مدت 15 دقیقه زمان مسابقه را نگه داشته تا وضعیت بهبودی آنان مشخص گردد ؛ در هر صورت تصمیم نهایی را سرداور با هماهنگی سرپرست مسابقات خواهد گرفت و همگان موظف به پذیرش آن می باشند .

 

- در صورتیکه تیمی نتواند به دلیل موجه بر سر مسابقه حاضر شود ، سرپرست یا نماینده تیم باید حتماً تا پایان همان مسابقه دلیل عدم حضور تیم خود را به سرپرست و سرداور مسابقات بصورت کتبی گزارش دهد ؛ در غیر این صورت تیم مذکور بازنده و یا حتی از جدول مسابقات حذف می گردد .

 

- کلیه تیم های شرکت کننده موظف هستند تا پایان مسابقات ، حضور مستمر داشته باشند و چنانچه تیمی به دلایل غیرموجه مسابقات را نیمه کاره رها نماید به کمیته انضباطی هیأت شطرنج استان همدان معرفی خواهند شد تا در مورد آنان تصمیم گیری شود .

 

- هیات ژوری قبل از آغاز مسابقات توسط مسئول کمیته برگزاری مسابقات و با هماهنگی رئیس هیأت شطرنج استان همدان ، انتخاب و منصوب می شوند .

 

- اگر اعتراض مربوط به تیمی باشد که یکی از اعضاءآن ( سرپرست ، مربی ، بازیکنان ) عضو هیات ژوری باشند و یا به نحوی در رسیدگی به اعتراضات رسیده ذینفع باشند ، بنابر تشخیص مسئول کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان ، نمی توانند در جلسه هیات ژوری شرکت نمایند .


- در صورت داشتن هرگونه اعتراض به رأی کادر داوری ، سرپرست یا کاپیتان تیم بلافاصله پس از اتمام بازی مورد نظر ( حداکثر 30 دقیقه ) در همان دور موظف خواهد بود تا اعتراض کتبی خود را به همراه مبلغ 200/000 ریال به سرپرست یا سرداور مسابقات تحویل تا هیأت ژوری تشکیل و تصمیم گیری نماید. در غیر این صورت اعتراض وارد نمی باشد .

 

- بدیهی است در صورتی که اعتراض وارده صحیح تشخیص داده شود ، مبلغ مذکور عودت داده خواهد شد و در غیر اینصورت بین اعضای هیأت ژوری تقسیم خواهد شد . رای هیئت ژوری نهایی و لازم الاجراست .

 

- سرداور مسابقات موظف است ، هر هفته ( روزهای یکشنبه ) اطلاعات مربوط به قرعه کشی مسابقات را از طریق سایت رسمی هیأت شطرنج استان همدان و پایگاه خبری تخصصی همدان شطرنج و همچنین نصب جدول مسابقات در تابلو اعلانات خانه شطرنج همدان به تیمها اعلام نماید .


- مرجع اصلی نتایج و قرعه كشي مسابقات ، اطلاعات الصاقی تایید شده با مهر هیأت شطرنج استان همدان در تابلو اعلانات خانه شطرنج همدان خواهد بود و مطالب مندرج در رسانه های مجازی ، فقط جنبه اطلاع رسانی داشته و قابل استناد نخواهد بود .

 

- برنامه زمان بندی مسابقات :

  

مسابقات شطرنج باشگاه های استان همدان

( سال 1392 )

 

 

دور

 

 

 تاریخ

 

ساعت برگزاری

اول

10 آبان

9 صبح

دوم

17 آبان

9 صبح

سوم

17 آبان

5 بعدازظهر

چهارم

1 آذر

9 صبح

پنجم

8 آذر

9 صبح

ششم

15 آذر

9 صبح

هفتم

22 آذر

9 صبح

هشتم

29 آذر

9 صبح

نهم

6 دی

9 صبح

« کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان »

- به هر یک از تیم های اول تا سوم ؛ یک جام ، یک حکم تيمي ، شش حکم انفرادی و همچنین جوائز نقدی به ترتیبی که توسط کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان در ابتدای دور چهارم اعلام خواهد شد و هر یک از تیم های چهارم تا ششم مسابقات نیز یک حکم تیمی و شش حکم انفرادی ؛ اهداء می گردد .

 

- از جوائز تیم های اول تا سوم 10% ماليات كسر می گردد. همچنين در صورت تساوی امتيازات جوائز تقسيم نمی شود.

 

- به هر یک از نفرات اول تا سوم میزهای شش گانه نیز یک مدال و یک حکم اهداء می گردد . همچنین به نفر اول هر میز ، یک جایزه غیرنقدی نیز تعلق خواهد گرفت .

 

- در صورت ضرورت کاپ اخلاق نیز به یکی از تیم ها با نظر موافق رئیس هیأت شطرنج استان همدان ، سرپرست و سرداور مسابقات تقدیم خواهد شد .


- کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان موظف است ؛ در اطلاعیه ای قبل از دورهای پایانی مسابقات ، جوایزی نقدی یا غیرنقدی نیز برای تیم های رده های سنی ، بانوان و ... در نظر گیرد تا عامل تشویق آینده سازان ورزش شطرنج استان همدان و جذب بیشتر بانوان گرامی به این رشته ورزشی ، علمی و هنری ؛ هرچه بیشتر فراهم گردد .

 

- چنانچه در طول برگزاری مسابقات ابهامی پیش آید که در آئین نامه مذکور پیش بینی نشده باشد ؛ بستگی به نوع موضوع ، سریعاً سرپرست مسابقات ، سرداور مسابقات و رئیس هیأت شطرنج استان همدان طی جلسه ای موارد پیش بینی نشده را بررسی ، تصمیم گیری و اقدام لازم را بعمل خواهند آورند .

 

( اسامی مسئولین برگزاری مسابقات و تیم های حاضر در جلسه )

 

اتحادیه مرغ داران گوشتی

شرکت نخ رنگ

سازمان صنعت و معدن

90

کاج

بانوان همدان

ماهرخ

هیأت شطرنج لالجین

هیأت شطرنج تویسرکان

نوجوانان صفوت

آذرخش

بزرگ مردان کوچک

اداره کل استاندارد

اداره کل محیط زیست

هکمتانه

متفکران جوان

پسران الوند

رعد

سازمان نظام مهندسی

ستاره غرب صالح آباد

شهرداری صالح آباد

تهمتن

 

سرداور مسابقات : مهدی سلیم

سرپرست مسابقات : ایرج گلپایگانی

 

( کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان ) 

 




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر